Het verbeteren van de Betuweroute heet in Duitsland officieel “die Ausbaustrecke Emmerich – Oberhausen”. Een gigantisch project waarbij over een lengte van meer dan 70 kilometer een derde spoor wordt aangelegd. In Nederland zou voor een dergelijk project een tracébesluit genomen moeten worden. In Duitsland werkt dat anders. Daar is het hele traject opgeknipt in 12 deelgebieden. En voor ieder gebied afzonderlijk is een vergunning nodig. Dit betekent dat er in sommige gebieden al wordt gewerkt terwijl in andere gebieden het vergunningentraject nog in volle gang is.
Overzichtskaart van die Ausbaustrecke Emmerich – Oberhausen
Omleiding goederentreinen
Tijdens de zeven weken dat er maar één spoor beschikbaar is, wordt een deel van het goederenvervoer omgeleid. Primair via de grensovergang bij Venlo en in mindere mate via de grensovergang bij Oldenzaal. Er volgen dit jaar nog meer periodes waarbij er door werkzaamheden geen of minder treinen kunnen rijden.
Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk drukker zijn met treinverkeer. De omgeving krijgt hierdoor mogelijk met meer geluid en trillingen te maken maar Prorail let erop dat nergens de wettelijke normen voor geluid worden overschreden. Verder zijn overwegen wat langer en vaker dicht.